How has pandemic time affected in young scriptwriters’ life? – “The world seems to be in a kind of limbo”, says previous Northern Script winner

Marianne Lauritsen, winner of Northern Script 2019

In 2019 I was fortunate to participate in the Northern Script Competition, just a few short months before the world shut down. 

It was the first time I had ever been in Finland, and I really enjoyed the city of Oulu, and the Children’s Film Festival that was being held there during the competition. Also, the sauna was wonderful, I would definitely do that again.

Just after Northern Script, I went to Basel, Switzerland, where I could do a filmmaker’s residency for three months. The last week in Basel, restrictions started to come, but my stay was not interrupted, and I left when I was supposed to. 

The world seems to be in a kind of limbo, and we just have to surf whatever waves that come our way.

Then, some long months at home with my parents followed, where I did not quite know what to do. Then I decided to apply for some studies in the fall, because it seemed unlikely that my travel plans would happen.

Right now I live in Bergen, Norway, studying at the Writing Academy, which is a one year study in creative writing. It has been the writing that has been at the core of almost everything artistic I have done, so going further with writing seemed like a natural thing to do.

What happens now? I really don’t know. The world seems to be in a kind of limbo, and we just have to surf whatever waves that come our way.

Written by Marianne Lauritsen, winner of Northern Script 2019, in March 2021

Marianne Lauritsen. Photo: Milla Korkeamäki

 

Juuso Kuusisto: “Script is the most important part of the film”

Juuso Kuusisto

A short summary in English (the longer blog post is in Finnish):

Juuso Kuusisto (winner of the Northern Script 2018) is wondering how to become a professional screenwriter in Finland. Juuso thinks that the script is the most important part of the film but at the same time there are not too many possibilities for young writers who want to become professionals. There are some “official” ways in Finland: you can study screenwriting in Aalto university or try to have an internship. Juuso hopes that the film companies would offer more internships for drama writers. 

Juuso Kuusisto: “Käsikirjoitus on edelleen elokuvan tärkein osa-alue”

Pohdin edelleen, kuinka Suomessa tullaan käsikirjoittajaksi. Mielestäni käsikirjoitus on edelleen elokuvan tärkein osa-alue ja alue, jossa Suomessa olisi eniten parantamisen varaa. 

Käsikirjoittamisesta ammattina kiinnostuneen nuoren mahdollisuudet ovat rajalliset. On virallinen reitti Aalto-yliopiston kautta käsikirjoituslinjalle tai käsikirjoitusharjoittelun kautta toivottavasti työelämään. Mitään pikakonstia alalle pääsyyn ei ole. 

Tuotantoyhtiöt tiedostavat tarpeensa hyville kirjoittajille ja samaan aikaan hyviä kirjoittajia on vapaana, jotka eivät koskaan pääse kirjoittamaan. Tämä kysyntä ja tarjonta pitäisi saada vastaamaan toisiaan. Elokuva-alan tuotantoyhtiöt voisivat harkita enemmän harjoittelijoiden ottamista draamapuolelle käsikirjoittamaan.

Nuori voi onneksi osaltaan aina kirjoittaa niin paljon kuin pystyy. Ideointi ei maksa mitään. Kannustan myös osallistumaan muihinkin kuin käsikirjoituskilpailuihin.

Jos todella uskoo tekstinsä voimaan kannattaa sitä pyrkiä julkaisemaan, vaikka sarjakuvien tai Youtube -videoiden muodossa. Tätäkin kautta on ihmisiä ajautunut ammattikirjoittajiksi. Naiivilla tavalla haluaisin uskoa, että todelliset lahjakkuudet pääsevät lopulta esille. 

Kannattaa aina kirjoitusprosessin aikana kysyä itseltään: haluaisinko katsoa tällaista elokuvaa, nautinko tämän tekstin kirjoittamisesta, onko tämä maailman paras tarina, jos henkeni riippuisi nyt tästä, olisinko valmis seisomaan tekstini takana?

Monipuolinen osaaminen on mahdollistanut töiden tekemisen myös koronakeväänä 2021

Kuten tiedetään, elokuva-ala on kovien koettelemusten äärellä. Teatterisuluista huolimatta tuotantoja tehdään tälläkin hetkellä kiitettävästi. Itse kuuluin niihin onnekkaisiin, joka sai tehdä töitä vuonna 2020.
Tein kiinalaista I Remember -elokuvaa alkuvuodesta 2020 juuri koronan alkuvaiheessa. Tuotanto saatiin purkkiin ja kiinalaiset kiidätettiin takaisin ennen rajojen sulkua. Seuraavan kerran töissä olin vasta kesällä, kun lähdin tekemään Punkkisota -elokuvaa ympäri Eurooppaa. Matkasin autolla Suomessa, Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Ranskassa, Italiassa, Sveitsissä, Itävallassa ja Tšekissä. Loppuvuosi meni Justimus Duo -sarjan merkeissä ja Sorjonen -elokuvaa tehdessä.

Pidän yhä muistikirjaa mukana siltä varalta, jos saan hyvän idean.

Tänä vuonna olen lähinnä näytellyt ja tehnyt lyhyitä keikkoja muun muassa Salattuihin elämiin. Laajan osaamiseni ansiosta olen tarpeen tullen taipunut useisiin rooleihin, joka on ollut korona-aikana ehdoton etu.

Kuluneen vuoden ajan olen töiden lomassa suorittanut Metropolian Virtual
Writer’s Room -käsikirjoituskoulutusta. Koulutuksen aikana kehitellään
käsikirjoituspaketti, joka pitchataan Ylelle.

Yritän kirjoittaa aina vapaa-ajalla, kun ehdin. Pidän yhä muistikirjaa mukana siltä varalta, jos saan hyvän idean. Palkallisista kirjoitushommista ei ole vielä tietoa, mutta olen optimistinen. Odotan muutenkin tilanteen normalisoitumista, jotta tuotannot alkaisivat rullaamaan. Vapaapäivinä minulla on tapana kävellä 15-20 kilometrin lenkkejä ja kehitellä ideoita samalla kun kunto kohenee.

Juuso Kuusisto

Kirjoittanut Juuso Kuusisto, Northern Script 2018 -voittaja, maaliskuussa 2021